Архітектурна доступність шкіл
навчально-методологічний посібник
«Доступність розглядає кожну людину, незалежно від її можливостей — рівноцінною»

Забезпечення архітектурної доступності навчальних закладів важливо з однієї «головної» причини і низки «не менш важливих».АРХІТЕКТУРНО ДОСТУПНІ ШКОЛИ ЦЕ …
- Забезпечення рівних можливостей у реалізації права на освіту для всіх дітей.
- Врахування потреб всіх користувачів: дітей, вчителів, батьків.
- Підтримка політики, яка сприяє впровадженню інклюзивного навчання.
- Безпечне середовище для всіх дітей та дорослих.
- Покращення функціональності об’єкта для всієї громади.
- На стадії проектування це заощадження коштів до 40%.
Незалежно від масштабу — або «дрібні» роботи, реконструкція чи будівництво нової школи — проект зі створення архітектурно доступної школи має включати в себе наступне:
■ Розподіл обов’язків та відповідальності.
Обов’язки повинні бути чітко розподілені з самого початку. Визначено, хто несе загальну юридичну відповідальність, хто затверджує витрати і хто має право давати рекомендації щодо розробки проекту забезпечення архітектурної доступності.
■ Початкове дослідження. ӽ Проведення аудиту доступності7 і визначення, що саме потрібно для створення архітектурної доступності, враховуючи: ӽ існуючі і майбутні потреби дітей з особливими потребами / з інвалідністю та дорослих; ӽ результати консультацій зі спеціалістами щодо забезпечення архітектурної доступності; ӽ чи включена реконструкція школи в бюджетне фінансування; чи потрібне залучення донорських коштів.
■ Проведення консультацій.
Стратегічні потреби, цілі, вартість бюджетів тощо визначаються шляхом проведення консультацій, наприклад, з посадовою особою, яка відповідальна за освіту.
■ Створення команди.
Директор школи створює команду: визначає відповідального працівника від школи, запрошує архітектора, спеціаліста з питань інвалідності (архітектурної доступності), представників пожежної безпеки, охорони здоров’я, представників батьківського комітету (за потреби) для узгодження та подальшої реалізації Проекту щодо забезпечення архітектурної доступності школи.
■ Забезпечення достатнього фінансування. Забезпечення достатнього фінансування і ресурсів особливо важливо для того, щоб потреби всіх дітей бути враховані, і було досягнуто хороших практичних результатів. Можливо, доведеться поєднувати фінансування з різних джерел / бюджетів, тому важливо з самого початку зробити правильні розрахунки і закласти всі витрати. ■ Впровадження.
Координація дій та зусиль всієї команди. Узгодження термінів виконання проекту. Прозорість та відкритість дій. Контроль за виконанням проекту зі сторони директора школи.
Починаючи працювати над питаннями архітектурної доступності школи потрібно:
Сприймати це — бути обізнаним щодо питань інвалідності, інклюзивного навчання, існуючих
норм ДБНів, основних принципи доступності та універсального дизайну.Розуміти — що означає архітектурна доступність шкіл і для чого це потрібно, а головне — як використовувати принципи доступності та універсального дизайну. Наприклад, «швелерна доступність», пандуси, які не відповідають нормам ДБН, відсутність туалетів наносять шкоду всьому навчальному процесу.
Використовувати це — щоб кожна дитина та доросла людина була в змозі дістатись до шкільного приміщення (класу) і взаємодіяти з оточенням. Наприклад, діти, які користуються інвалідним візком, повинні не тільки мати доступ до класів, але й вільно почувати себе за партою, в майстерні, на шкільному майданчику тощо.
Забезпечення реалізації права на освіту дітей з інвалідністю на рівні з іншими дітьми.
Держава гарантує всім дітям рівне право на отримання освіти, однак не всі діти мають
можливість його реалізувати. Наприклад, більшість шкіл в Україні не можуть забезпечити
навчальний процес для дітей з порушенням опорно–рухового апарату, в першу чергу, через
архітектурну недоступність приміщень. Для дітей з порушенням слуху, зору, мови до цього можна
додати ще питання інформаційної доступності та розумного пристосовування.
Діти з інвалідністю — також діти, і як і всім дітям, для всебічного розвитку, їм необхідне
спілкування з однолітками. Вони так само як інші діти мають свої захоплення та мрії — «ким
стати, коли виростеш…», опанувати професію і знайти гідну роботу. Та всі ці мрії можуть стати
марними тільки через те, що, скажімо, дитина в інвалідному візку не зможе потрапити до школи
через відсутність доступного входу.
Створення школи для всіх людей… Зобов’язання щодо прав людини та прав дітей
розглядаються в одній площині.
Також існують інші причини, чому потрібно зробити міркування про доступність частиною
того, як мають виглядати будівлі навчальних закладів і прилегла до них територія:
- ви б не хотіли позбавити педагогів, які мають інвалідність, можливості займатись улюбленою справою;
- батьки, які мають інвалідність, також мають право повною мірою брати участь у житті своєї дитини — наприклад, відвідувати батьківські збори, брати участь у роботі батьківських комітетів і мати пряме спілкування з класним керівником та викладачами;
- зазвичай саме в приміщеннях шкіл розташовуються виборчі дільниці — в такому разі доступність школи сприятиме реалізації виборчого права всіх громадян, незалежно від їх фізичних, сенсорних чи когнітивних особливостей / відмінностей;
- ви продемонструєте високі етичні принципи, які будуть належно оцінені;
- заходи, які допомагають людям з інвалідністю, будуть корисні для всіх інших людей. Тобто, архітектурна доступність шкіл, як і будь–якої іншої будови / споруди громадського призначення важлива для багато більшої кількості людей, ніж тільки для школярів з інвалідністю (стійкими функціональними обмеженнями).
Під інклюзивним навчанням розуміють такий навчально-пізнавальний процес, у який
включені всі, в тому числі і діти з інвалідністю. У нашій системі освіти склалося так, що діти з
інвалідністю незалежно від «тяжкості» порушення перебувають за межами шкільного процесу
і не можуть навчатися на рівні зі своїми однолітками у загальноосвітніх школах. Чому? Адже в
більшості випадків «інвалідність» не є перешкодою на шляху до отримання повноцінної освіти. Розглядаючи освіту дітей з інвалідністю як своєрідний засіб, який сприяє визнанню в людях
відмінностей та складає частину виховання громадянських почуттів, ми розуміємо, що такий
досвід отримання освіти цією групою дітей залежить від багатьох чинників. І насамперед — від
доступності транспорту, шкільних приміщень, обладнання, програмного забезпечення і надання, у
випадку необхідності, відповідної технічної допомоги.
Даний навчально-методичний посібник підготовлений у межах діяльності українсько-
канадського проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні» з метою
допомогти адміністрації та колективу шкіл у вирішенні питань архітектурної доступності при
плануванні ремонту або реконструкції приміщень.
У посібнику надані рекомендації про те, як саме можуть бути облаштовані вестибюлі, туалетні
кімнати, приміщення та спортивні майданчики для комфортного та безпечного перебування в них
дітей з інвалідністю/особливими потребами.
Ми сподіваємось, що інформація викладена в цьому виданні, допоможе зробити навчальні
заклади такими, в яких діти з інвалідністю зможуть здобувати знання разом із своїми однолітками,
і не будуть «відірвані» від своїх сімей через необхідність навчатися в інтернатах.
Комментариев нет:
Отправить комментарий